Borneo, Sabah - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Davy Looije - WaarBenJij.nu Borneo, Sabah - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Davy Looije - WaarBenJij.nu

Borneo, Sabah

Blijf op de hoogte en volg Davy

14 Mei 2014 | Maleisië, Semporna

Zo! Na 2 maanden leven in een autootje zijn we vertrokken naar zuid oost azie waar we de laatste 3 maanden van onze reis zullen zijn.

Bali:
Als tussenstop tussen Borneo en Australie wilden we toch 4 dagen in Bali zijn. We hadden niet echt een plan om wat te doen. Misschien naar Lovina? Of naar een plek waar we nog niet geweest waren? Uiteindelijk blijven we gewoon lekker in Sanur. Het voelde toch wel een beetje als thuis komen, vooral voor Gera. We zijn langs het hotel gegaan waar we 3 jaar geleden onze huwelijksreis starte (eigelijk is die nooit gestopt). En we zijn ook weer naar wat bekende 'warungs' geweest waar Dave zelfs nog herkend werd! Blijkbaar heeft hij zo'n verpletternde indruk achtergelaten de eerste keer;) Zegt hij. We genieten van de Nasi Campur, Gado Gado en al het andere lekkers dat ze hier maken, dat is nog eens wat anders dan bonen uit blik en pasta!
Het was een verrassing dat toevallig Wim en Anna ook op vakantie waren in Bali en ook nog eens dicht bij ons in de buurt. Zo zaten we dus zomaar gezellig onverwachts met hen aan de nasi. Het was heel fijn om iemand te zien van thuis:).
Nog even een massage en we gaan door naar BORNEO!

Sabah:
We starten onze trip in Kota Kinabula waar we al snel merken dat het totaal anders is dan Bali. Nergens, Taxi? maybe Tommorow? de sfeer is erg anders maar wel fijn. We eten op de avond markt vers gevangen vis. Het is een verrassing voor Gera dat ze gewoon Indonesisch kan blijven praten hier, omdat het Maleisisch er heel erg gelijk aan is. Zo hebben we al snel leuke gesprekken met de locals op de markt.
Terug in het hostel was het wel even zweten.... We lagen lekker op de kamer te skypen en Gera zag ineens beestjes lopen (zoals zo vaak) en ze dacht dat het bedbugs waren (zoals zo vaak) maar ze stond erop dat Davy toch even een foto van bedbugs opzocht... En ja hoor, ze had gelijk overal liepen bedbugs rond en toen we wisselde van kamer zaten ze, zowel leven als dood, daar ook. Binnen 5 minuten had Gera een ander hostel geregeld en haar geld terug gekregen. En sindsdien controleerd ze elk hoekje van de kamer maar gelukkig hebben we niets meer gevonden.
Voor de rest is er niet veel te doen hier dus boeken we de eerste trip.

Sungai Kinabatangan
We gaan de jungle in bij de rivier Kinabatangan. We slapen 2 nachten in een lodge in de jungle. Gelijk bij aankomst gingen we in een bootje de rivier op en zagen we overal apen rond slingeren. Kleine macaques en later grote neus apen die ze hier Monyet Belanda noemen ('Nederlandse aap' door die grote neus). In de nacht hadden we ook een wandeling door de jungle. Er gebeurde niet zoveel totdat onze gids er ineens vandoor sprintte en zei dat we hem moesten volgen. Na een race door de jungle zagen we een tartier! Een klein dier wat lijkt op een aapje met enorm grote ogen die ons aanstaarden. Het was heel bijzonder dat we dit diertje zagen want hij wordt heel weinig gezien. De dagen erna doen we nog een aantal rivier tochten waarbij we enorm veel verschillende dieren zien. Een slang, heel veel bijzondere vogels, erg veel zoutwater krokodillen en zelfs een Orang Utan! het was een gek idee om een middag samen in een kayak te stappen en in een waggelend bootje op dezelfde plek te varen waar we in de ochtend krokodillen zagen. De reden dat hier zoveel dieren zitten is alleen niet zo fijn. Ze zijn hard bezig om overal palmolie plantages te bouwen waardoor de jungle verdwijnt en de dieren wel naar de rivier moeten komen.

Semporna:
Na ons jungle avontuur zijn we door gegaan naar Semporna. Hier liggen heel veel mooie duikplekken waarvan Sipadan een van de mooiste op de wereld schijnt te zijn. Als we deze proberen te boeken is hij bij de meeste duikscholen al 2 maanden volgeboekt! Maar we hebben geluk want bij 1 duikschool zijn er nog 2 plekjes beschikbaar! Eerst duiken we een dag bij Mabul. Dit was al super mooi. We zien enorme schildpadden, veel mooi koraal, inktvissen en nog veel meer. Het is heerlijk om weer te kunnen duiken. En dan is het zover! We hebben een Go Pro camera gehuurd van een duikinstructeur en we gaan naar Sipadan. We hadden er veel over gehoord maar het is inderdaad adembenemend (wat niet zo handig is onder water:P). Rondom het hele eiland loopt het rif als een muur honderden meters de diepte in en door een bepaalde stroming komt hier van alles langs. Tientallen haaien en schildpadden cirkelen om ons heen, duizenden verschillende soorten vissen zien we en zelfs een school met ontelbaar veel barracudas die als een tornado rondcirkelde in het water! Wat een geweldige duik... Helaas hebben we geen bewijs want er is iets fout gegaan in de Go Pro waardoor we precies 7 foto's hebben (van boven het water).

Nu gaan we richting Tawau waar we de grens en de evenaar zullen over varen naar Kalimantan, het Indonesisch gedeelte van Borneo.

• 14 Mei 2014 - 07:18

Maartje Wiegel:

Wauw! Geweldig. Behalve de bedbugs...

• 14 Mei 2014 - 07:36

Annet:

Wat een avontuur.
    Als jullie na thuiskomst nog geen werk hebben Dan kunnen jullie altijd nog een boek schrijven. Hahaha!
    Kus mam

• 14 Mei 2014 - 08:03

Gerard:

lieve Dave en Gera,

Ongelofelijk wat jullie allemaal zien!
    T'ja schrijven kunnen jullie wel,
    Ik zie het helemaal voor mij!

Geniet ervan
    Papa

• 14 Mei 2014 - 08:25

Wim:

Wat een verhaal weer! Gaaf duik avontuur! En leuk dat wij een plekje hebben gekregen tussen al dit spektakel ;). haha

Heel veel plezier!

Gr, Wim

• 14 Mei 2014 - 10:02

Licia:

wohw.....vooral het duiken lijkt me zoooo super gaaf!
    Nog veel mooie dagen toegewenst!

• 14 Mei 2014 - 18:27

Dani:

Wow wat wil ik graag terug!! De markt in Kota Kinabalu was geweldig en de vis niet te evenaren!! Wat gaaf dat jullie zo'n tartier en een wilde orang utan hebben gezien, dat was niet voor ons weggelegd helaas...ook Sipadan niet omdat er toen die rellen waren en zeer onveilig, we komen dus graag voor tips bij jullie want hier willen wij absoluut nog heeeeel graag heen!! Geniet ervan en laat ons mee genieten!!
    Liefs xx Dani

• 08 Juni 2014 - 08:44

Arie De Gelder:

Wie had dat gedacht toen Ali, Gera, ??? en ik onze eerste duik regelden in Lovina. Ali en ik vonden het al snel adembenemend en zijn toen maar gaan snorkelen. We hadden namelijk het vermoeden dat we nooit meer op zo'n mooie plek zouden komen en wilden niets missen van het koraal en de vissen die je ook van net onder het oppervlak (relaxed en zonder angst) kon bewonderen.
    Gera ging gelijk meer dan 10 m diep. Dat was inderdaad veelbelovend. Maar zó veel....

Arie

PS. Gera, help me even met herinneren hoe ??? ook al weer heette...

• 08 Juni 2014 - 08:56

Arie De Gelder:

PS2. Ik heb mijn schriftje (hoe ouderwets..) met reisverslag er maar even bijgepakt. ??? was je collega/vriendin Jelena. Hoor je nog wel eens wat van haar?
    Ik lees ook dat we korting kregen (150.000 rp pp) omdat Ali en ik niet gedoken hebben...
    Dat geld hebben we vervolgens uitgegeven aan Arak Attack, Lovina cocktail en Lovina sunrise (met wodka en blue margerita)...