King and Queen in Kalimantan - Reisverslag uit Kumai, Indonesië van Davy Looije - WaarBenJij.nu King and Queen in Kalimantan - Reisverslag uit Kumai, Indonesië van Davy Looije - WaarBenJij.nu

King and Queen in Kalimantan

Blijf op de hoogte en volg Davy

02 Juni 2014 | Indonesië, Kumai

Reizen in Kalimantan
Na het duiken bij Sipadan zijn we vertrokken naar Tawau waar we met de boot richting het Indonesische gedeelte van Borneo gaan, Kalimantan.
In Kalimantan komen weinig toeristen en dit merk je omdat de mensen bijna geen Engels spreken en ook het vervoer moet je zelf maar een beetje regelen. Gelukkig (vind Davy:)) spreekt Gera Indonesisch want zelfs als we na 2 boottochten in het donker, hongerig, zonder vervoer, hotel en geld in een klein dorpje aankomen, kan Gera ons hier toch uit redden.

Duiken in Derawan:
Na een ferry, speedboot, taxi, bemo, taxi en nog een bootje is onze eerste echte stop Derawan Archipelago. Dit zijn een paar kleine eilandjes in helder blauw water. We slapen in een prachtig huisje aan het einde van een steiger die het water in loopt. In de avond kunnen we romantisch de zon onder zien gaan en als we s'ochtends wakker worden en lekker ontbijten boven het water, zien we ineens tientallen enorme schildpadden om ons heen zwemmen. Daarnaast is Derawan echt een super leuk dorpje. Heel de dag lopen er kinderen op straat, iedereen is vriendelijk en al snel doet Dave mee aan een wedstrijdje voetbal van het nationale team van Derawan;).

We regelen een duikinstructeur, een bootje en eten voor onderweg en dan varen we naar Kakaban, onze eerste duikplek. We hebben nu toch al aardig wat duikervaring maar het koraal wat we hier zien is echt ongelofelijk mooi. Er komen hier niet veel toeristen waardoor het extra bijzonder en onaangetast is. Na de duik gaan we het prachtige eiland op en wandelen we naar een groot meer midden op het eiland. Dit meer is speciaal want het is 1 van de 2 meren ter wereld waar niet prikkende kwallen in zitten. Eerst is het raar om hier bij te springen maar al snel spellen we onderwaterbadminton met de kwallen (wel voorzichtig hoor:P). Een erg leuke ervaring.
Na de lunch varen we naar Sangalaki waar we onze 2e duik hebben. Er kunnen hier Mantaray's zitten en dit is dan ook de rede om hierheen te gaan. Als we onderwater zijn zien we een inktvis eitjes leggen in het koraal terwijl de mannetjes inktvis het bewaakt. En terwijl Gera en de duikgids hiernaast hangen draait Davy zich om en zwemmen er net twee grote mantaray's langs! Het lijkt net alsof ze in het water zweven, zo bijzonder!! Als we na de duik richting het eiland varen zien we nog 2 keer een manta en springen we er snel bij. De dag sluiten we af op het tropische eiland Sangalaki, waar in de avond schildpadden aan land komen om eieren te leggen. De kleine schildpadjes lopen soms de verkeerde kant op en worden verzameld door de mensen op het eiland om de volgende avond een tweede kans te krijgen. Wij mogen deze schildpadjes zien en eigenlijk willen we er stiekem eentje mee nemen. Wat een bijzondere dag.

Na een volgende boot, taxi, bemo, vliegtuig, taxi, vliegtuig, vliegtuig, taxi komen we aan in Pangkalan Bun. We hebben geen vliegangst maar zelfs voor ons was de laatste vlucht even zweten want we zaten in een klein vliegtuigje met stoelen en vloerbedekking van voor de oorlog en met elke briesje wind voelde we het vliegtuig heen en weer gaan. Dave kon het dan ook niet waarderen toen Gera in de lucht het grapje maakte: misschien wordt het geen Pangkalan Bun maar Pangkalan BOEM :P.

We varen 3 dagen lang in het gebied van Tanjung Puting, waar de grootste populatie Orang Utans ter wereld is. We worden op onze eigen 'klotok' behandeld als koning, wat wel een beetje vreemd aanvoelt als backpacker. We hebben een eigen kok, Norma, die elke maaltijd weer iets speciaals voor ons maakt. Een kapitein, Jan en zijn zoon Aris. Maar het mooiste is dat we apies gaan kijken met een gids die Abu heet!
Deze trip was echt magisch.Er zijn 3 feeding stations waar Orang Utans, die vroeger zijn opgevangen, wat bananen en melk krijgen. Dit is allemaal opgezet door een Canadese vrouw die hier meer dan 40 jaar onderzoek doet naar deze mensapen. Het is echt leuk om te zien dat al de Orang Utans een eigen karakter hebben. We hebben een aantal bijzondere ontmoeting gehad... Tijdens een jungletrek komt er eerst een Gibbon naar ons toe en later een moeder Orang Utan met een baby van twee maanden en zijn broer en zus. Ze vinden ons blijkbaar gezellig want ze lopen een tijd lang achter ons aan. Ook zijn we de 'de Gelder' orang utan tegen gekomen. Hij ging naast Gera zitten, pakte haar hand en wees naar de plek waar ze moest kietelen op zijn rug! Davy krijgt nog een kusje van een andere aap en we moeten erg lachen om apen die proberen 7 bananen in hun mond te stoppen. In de avond varen we naar een plekje toe waar we dineren met het licht van honderden vuurvliegjes om ons heen. Pfff wat een verhalen en herinneringen.

We hebben nog veel meer gezien maar dit is te veel om op te schrijven. Maar geen zorgen.. We zullen jullie thuis ermee vervelen. We reizen nu weer terug naar Balikpapan en van daar vliegen we volgende week naar Thailand.

PS: Lianne goede reis vandaag naar de Filipijnen, heel veel succes daar en geniet er van!!

• 02 Juni 2014 - 07:35

Leendert:

Heerlijk.... abu hahaha
    Geniet er lekker van...

• 02 Juni 2014 - 09:10

Brian & Claudia:

Wauw, zo'n gaaf verhaal! Na elke bestemming van jullie overwegen we serieus om jullie achterna te reizen, dit keer weer. Gelijk maar even kijken of dit beter bereikbaar is dan Sangalaki want dat is bijna onmogelijk haha;)

• 02 Juni 2014 - 09:17

Coby:

Hoi D&G
    Wat een leuk verhaal zeg!
    Wat een lief schildpadje!
    Het water is daar gewoon abnormaal helder blauw.
    Mag je wel vaker zeggen hoor Gera! Dat boem boem in de lucht.
    Neem die de gelder aap maar mee dan kan ie ons weer kietelen.

Veel plezier daar!!!
    Ik ben al aan het aftellen! !!
    Dikke kusjes van cootje

• 02 Juni 2014 - 09:49

Lianne:

Aloha!

Hoeveel bananen kunnen jullie tegelijkertijd in jullie monden krijgen?????

Groetjes uit Mosbach, morgenavond hopelijk vanuit Manilla ... Hoop dat het voor mij geen Manilla Boem wordt ... ;-)

• 02 Juni 2014 - 20:05

Kayleigh:

Wat een gave verhalen weer en wat bijzonder dat je zo'n band kunt krijgen met dieren, echt heel gaaf! Blijf genieten (maar dat lukt denk ik wel)!

Groetjes uit het toch wel enigszins zonnige Rotterdam!

• 02 Juni 2014 - 20:37

Jolanda De Vries:

Wauw wat gaaf!! Lijkt me echt super mooi Borneo!
    En wat een ontzettend gave foto's! Jaloers!! ;)
    Ik zit me net te bedenken dat ik ooit met Sandra de Wit een profielwerkstuk over het tropisch regenwoud in Borneo heb gemaakt. Haha dus nog tips nodig?! Haha nee jullie redden jullie prima!
    Heel veel plezier weer!

Groetjes, Jolanda

• 08 Juni 2014 - 08:35

Arie De Gelder:

Wow. We wisten dat Indonesië en koraal mooi zijn. Bali is een namelijk een eiland waar je met kinderen ook goed naartoe kan. Of waar je heen kan gaan om voor kinderen in een weeshuis te zorgen...

Maar de manier waarop jullie nu reizen maakt ons nu toch weer een klein beetje jaloers. Een 'klein beetje' maar, want we gunnen het jullie van harte om zo Gods schepping te mogen ervaren en ervan te genieten.
    Ga zo door!
    Maar kom ook (veilig) terug om jullie ervaringen en foto's met ons en onze kinderen te delen...

Hier in Holland zijn de temperaturen nu trouwens ook een beetje tropisch. En als je op een zondagmorgen vroeg opstaat, een wandeling maakt, vogels hoort fluiten en heen en weer ziet vliegen om de jongen in hun nestjes te voeden, dan valt hier ook meer dan genoeg te beleven!
    Vanmorgen viel mij op dat je boven onze mooie Hollandsche IJssel een meeuw en een zwaluw samen kunt zien vliegen. Wereldwijd best bijzonder! Toen ik ook nog twee duiven betrapte ;-) in mijn tuin tussen bloeiende bloemen, kon mijn dag niet meer stuk...

Jullie ook een mooi pinksterdag gewenst!

Arie (en Judith, Lisette, Thom en David).