Naar het dolfinarium - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Davy Looije - WaarBenJij.nu Naar het dolfinarium - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Davy Looije - WaarBenJij.nu

Naar het dolfinarium

Door: davyengera

Blijf op de hoogte en volg Davy

30 April 2011 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Hi allemaal!

De laatste keer waren we in het zuiderlijkste puntje van Nieuw-Zeeland. En terwijl het bij jullie bijna zomer is, was het hier maar 10 graden!! Maar we hebben niks te klagen hoor want....

The Catlins:
Na even te hebben uitgerust in Invercargill zijn we richting The Catlins gereden. Weer totaal anders dan de rest van nieuw-zeeland. Tijdens de eerste wandeling langs het strand zochten we zeeleeuwen die hier zouden zitten. Opeens bewoog er iets vlak voor ons en het bleken twee grote zeeleeuwen te zijn. Toen er ook nog een ander mannetje bij kwam begonnen ze voor onze neus te vechten om de vrouwtjes! Op de zelfde dag zagen we ook nog 'Yellow Eyed' pinguins! Super grappige beestjes en de meest zeldzame in de wereld.. De volgende dag zijn we langs watervallen gereden, zijn we nog wat zeeleeuwen tegen gekomen en reden we naar Nugget Point. Dit is echt geweldig mooi. Met zonsondergang stonden we bij een vuurtoren op een klif. Overal om je heen zag je water tot zover je kon kijken en onder ons waren honderden zeehonden aan het luieren, spelen en zwemmen. Het was echt een super mooi uitzicht! Wat later hebben we in een dorpje 40 Blue pinguins gezien die rustig naar huis toe kwamen waggelen.

Naar mt Cook:
Hierna zijn we landinwaarts getrokken richting de hoogste berg van Nieuw-Zeeland. De weg erheen was heel mooi. Hoge bergen en knal blauwe meren wisselde zich af. In dit gedeelte zijn dan ook een aantal scenes van Lord of the Rings opgenomen. Heel de dag scheen de zon maar toen we bij Mount Cook aankwamen regende het jammer genoeg hard. Hierdoor kon je de bergen niet echt goed zien maar er was wel een warme douche! Richting Christchurch werd het weer beter en hebben we een tussenstop gemaakt bij Lake Tekapo. Dit is weer zijn super blauw meer met bergen eromheen. Hier zijn we ook voor de eerste keer uit eten geweest!

Christchurch:
In Christchurch merk je nog steeds veel van de aardbeving. Je ziet bijna geen toeristen en alle mensen praten er nog over. Iedereen kent wel iemand die is overleden en veel mensen zijn hun huis kwijt. Toen we duur Christchurch heen moesten naar het noorden zagen we veel ingestorte gebouwen, kerkjes zonder dak en kapotte wegen. Ook is heel het centrum afgesloten dus zijn we hier niet lang gebleven. De nacht dat we hier in de buurt sliepen voelde we wel de auto ineens heen en weer gaan terwijl het wind stil was dus hebben we wel een (als is het een hele kleine) aardbeving meegemaakt. De dag hierna zijn we naar Hanmer Springs gereden. Het regende heel de dag maar dit maakte niets uit omdat we naar een Thermal Spring zijn gegaan. Allemaal baden van 37 tot 40 graden. We hebben dus lekker gerelaxed!

Kaikoura:
Eindelijk is het tijd voor Kaikoura. Davy heeft hier enorm naar uitgekeken omdat dit het dolfinarium van Nieuw Zeeland is. Door een ondergrondse canyon komen hier heel veel vissen, zeehonden, dolfijnen en zelfs walvissen! De eerste dag hebben we een wandeling gemaakt waarbij overal zeehonden waren! Je kon zo dichtbij komen dat je bijna over ze heen moest stappen. (hier hebben we voor thuis een leuk filmpje van). Gera was helemaal gelukkig tussen al die pluizige beestjes.

De dag erna hebben we een cruise gemaakt waarbij je walvissen zou kunnen zien. Het mooie is dat er tijdens de hele cruise veel te zien is. Zeehonden die lekker niets doen, Royal Albatrossen, die over het water moeten lopen om op te stijgen want de vleugels zijn bij elkaar 3 meter wijd! En springende dolfijnen die nieuwschierig naar de boot komen. Na 45 minuten zoeken zagen we eindelijk een walvis liggen. We zagen zijn alleen zijn rug maar die was al enorm. Hij bleef een tijdje liggen en zagen we hem duiken waarbij zijn enorme staart te zien was. Dit was echt zo'n gaaf gezicht! Ook zagen we 3 kleinere walvissen (Southern Bottlenose Whale) deze komen hier bijna nooit voor.

De dag erna zijn we mee geweest met een dolfijn zwem cruise. Davy wilde dit nog heel graag doen en heeft Gera overgehaald om het koude.. zeg maar ijskoude (12 graden!) water in te gaan! Het was prachtig weer en op de cruise zag je het blauwe water en erachter besneeuwde bergen. Gelukkig kregen we dikke wetsuits aan en daar gingen we. Er was een enorme groep Dusky Dolphins om ons heen. Allemaal speelden ze met je, zwommen ze rondjes en sprongen ze hoog uit het water. Soms zaten er wel 10 dolfijnen overal om je heen. Het was zo mooi dat je geen tijd had om het koud te hebben. We hadden geluk want de dolfijnen bleven 40 minuten om ons heen spelen. Hierna kregen we ook nog eens een warme douche en warme chocolade melk aangeboden. Het was echt een geweldige dag. Vandaag is het weer super lekker dus doen we niet zoveel. We proberen elke minuut te genieten omdat we beseffen dat de reis er over 10 dagen al een beetje op zit. Maar dat genieten is hier niet zo moeilijk.

Nou tot over 2 weken! En veel plezier met Koninginnedag!

Dikke kus

D&G

• 30 April 2011 - 00:14

Lianne:

Voor de verandering ben ík een keer de eerste en niet Leendert XD. Heb net een geweldig eindexamengala gehad en zit hier ook jankend achter de computer ben zo jaloers op al die dingen die jullie mee maken, en ik zou er maar serieus over na gaan denken om daar naartoe te verhuizen... Geniet van de laatste twee weken daar, doe ik ook door te studeren :S 3 dagen nadat jullie terugkomen beginnen namelijk mijn examens .... c'est terrible ...

Hele dikke knuffel,

Lianne

(en Jeroen)

• 30 April 2011 - 07:00

Aria:

Hoi,

Nou na die tien dagen, wordt het erg afkicken ben ik bang!!!!!!!!!!
    Dus geniet er maar flink van;
    hier is het ook mooi, hoor (ahum)
    zeker als je naast dolfijnen ook van muggen en andere kleine beetjes houdt!

Tot over een paar weken,
    we rekenen natuurlijk al op een echte familie filmavond of zoiets........

• 30 April 2011 - 09:09

Gerard En Ali:

Hoi, net over de rommelmarkt geslenterd en 2 tassen vol voor bijna niks. Noa zat bibberend op haar kleedje lekker geld te verdienen onder toezicht van Steven. Het is hier mooi weer, dus je kan gerust terug komen hoor. De oranje tompouzen zullen we niet voor jullie bewaren, maar er liggen nog steeds oliebollen in de vriezer op jullie te wachten. Wat zal Bali voor jullie al lang geleden lijken. Straks thuis lekker al die herinneringen ophalen, als je de foto's terugziet. We kijken ernaar uit......
    Dikke knuffel

• 30 April 2011 - 13:08

Coby:

Hoi aanstaande terug reizigers:D
    Ben vandaag over de rommelmarkt geslenterd! K had 7 euro bij me. Raad eens wat ik gekocht heb... (nieuwe zweep!!!) En een nieuwe boek! en een nieuwe computer spel maar het bleek dat het spel in het midden het opeens niet meer deed dus ik vindt het ontzettend jammer dat ik die niet meer, kan spelen! Ik heb gehoord dat jullie op mijn kamer mogen slapen en dat ik weer terug moet naar m'n oude! :p
    Maar tot snel!
    Coby

• 30 April 2011 - 18:00

Noa:

dave ik mis je nu wel erg!
    gelukkig kom je bijna terug
    kom je nu bijna thuis?????
    ik heb vandaag zoveel verdient dat ik veel heb gekocht,
    nieuwe skeelers,en ik heb ook een soort pizza speelgoed met vormpjes,en ik heb ook nog een poster gekregen ,en van mama een nieuwe vis.en ijs
    en een lampje heb ik ook zelf gekocht
    en het is lekker weer
    en weet je wel ik had een soort poppetje en die staat op een ding,die was kapot en nu heb ik een nieuwe en een dolfijn en stikkers voor mijn ogen en tatoos en in de labamba een hoge draaimolen.
    ik zie je snel en ook Gera.
    kusjes noa xxxxxxxxxxxxxx

• 01 Mei 2011 - 09:00

Marjolein:

He!
    Ik kan me haast niet voorstellen hoeveel jullie wel niet hebben gezien en hebben meegemaakt! Echt zo gaaf.. :D
    Ben echt heel benieuwd naar je verhalen Gir! Als je thuis bent kunnen we eindelijk weer es een echte ladiesnight houden ;) haha of is dat nu te gewoontjes voor je na al die avonturen? ;) Geniet nog even van al het moois, en tot snel!! :D

Liefs, Marjolein

• 01 Mei 2011 - 21:38

Oom Piet:

Het is hier heerlijk weer temp. prima en lekker rustig. De eenden hebben pijltjes de schapen lammetjes, heel leuk.De bomen lopen uit de kastanjes staan in bloei. De pioenrozen zijn bijna goed, de radijs bij opa is bijna op er zitten al tomaatjes aan zijn planten. Kortom het is hier heerlijk en mooi. Je zou er bijna naar gaan verlangen denk ik.

Tot gauw.

Oom Piet

• 03 Mei 2011 - 07:29

Noa:

halo davy en gera het is grapug om dat het zwembat van de kieviet gaat oopen na dat julie trug koomen van weerotreis ik hoop dat julie met mij nar de kieviet kunugan om in het zwmbat te zwemen tot ovr tiennagjus

• 03 Mei 2011 - 19:46

Frederike En Mike:

Hi D&G,

Alles goed, geen last van de natuurrampen?
    Leuk om al jullie verhalen te horen, roept weer herrinneringen op, aan de dusky dolphins en dergelijke....

Groetjes Frederike en Mike

• 05 Mei 2011 - 16:09

Ome Hubert:

Zo zondagskinderen nog zeven dagen. Dan wordt het ook voor jullie weer maandag. Je moet maar zo denken voor normale stervelingen is zeven dagen een hele jaarlijkse vakantie in centerparks.
    Het zal best wennen zijn om weer in de normale burgermaatschappij te moeten meedraaien.
    Maar wat jullie samen hebben beleeft neemt niemand je meer af en zal de leidraad voor jullie toekomst kunnen en moeten zijn.
    Jullie laatste veslag en fotoos waren weer adembenemend en grappig tegelijk. Heerlijk om daar een beetje getuige van te zijn.
    Voor de terugreis,
    Good flight en happy landing.
    Knuffel van tante Lida en ome Hubert