The Wild West & Ningaloo reef - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Davy Looije - WaarBenJij.nu The Wild West & Ningaloo reef - Reisverslag uit Exmouth, Australië van Davy Looije - WaarBenJij.nu

The Wild West & Ningaloo reef

Blijf op de hoogte en volg Davy

31 Maart 2014 | Australië, Exmouth

Extra benzine......Check
15 blikken boontjes en potten pasta.... Check
60 liter water.....Check
We zijn klaar om naar het noordwesten te gaan!
En al bij het eerste stuk rijden zien wat dat het inderdaad wild is hier. Tijdens het rijden loopt er eerst een vos langs de weg, en nog geen 10 kilometer verder komt er een kangaroo die blijkbaar voor onze auto wilt springen. Op een haar na missen we hem, anders hadden we kangaroo biefstuk (ook wel lekker door de pasta)

Kalbarri:
De eerste stop is Kalbarri. Een klein plaatsje met een bizar klimaat. In de zomer kan het hier zomaar 40 graden worden en in het National Park wordt het gemiddeld nog eens 10 graden warmer. Ook regent het hier nooit! De laatste keer dat het heeft geregend is vorig jaar half Augustus. 3 weken geleden is in het national park dan ook een bosbrand geweest die nu gelukkig helemaal onder controle is. We zijn hier met een trip naar het National Park gegaan waar ze grote rotsen en bergen hebben. En van een aantal van die rotsen zijn we abseilend naar beneden gegaan. Wat een geweldig gevoel om met een fantastisch uitzicht van deze oeroude rotsen af te gaan! Na een aantal keer werd het al wat heter dus zijn we een rivier in gegaan voor wat afkoeling.

Whaleshark:
Een aantal dagen en zo'n 1000 kilometer verder zijn we aangekomen in Coral Bay. Toen we de reis aan het plannen waren en wat foto's van Western Australia zagen, was er 1 ding wat we hier in elk geval wilde doen, met WALVISHAAIEN zwemmen! Vanaf begin april komen er allemaal enorme whalesharks heen om te voeden, en om in de voetsporen van Ome Hubert en Tante Lida te treden wilde we hier graag mee snorkelen. Tijdens de toer kijken ze met een vliegtuigje waar ze zwemmen en hier vaart de boot dan heen. De spanning bouwt zich meer en meer op en als we met alle spullen aan op de rand zitten, zijn we vol met energie! We hebben tientallen filmpjes van de whalesharks bekeken maar dat valt in het niet bij het gevoel als je de eerste keer onder water gaat en er zo'n grote vriendelijke reus op je af komt zwemmen. Hij bleef lang in de buurt en we konden hem van alle kanten heel dichtbij bekijken. We konden zelfs allebei aan een kant zwemmen met de Whaleshark tussen ons in, wat een geweldige ervaring. We sluiten de trip toepasselijk af met champagne en dit was de zoveelste dag om nooit te vergeten.

Ningaloo Reef:
We rijden verder naar Exmouth en door naar het Cape Range National Park. Bij het binnen rijden zijn de rode bergen aan de ene kant en het ongelooflijk blauwe water aan de andere kant. We kamperen bijna aan het strand met emoes en kangaroos die om de kampeerplek heen huppelen. In de avond zie je de zon in het water verdwijnen en hierna val je in slaap onder een prachtige sterrenhemel, we hebben zelfs als echte outbackers in een tentje geslapen. Elke dag springen we in het Ningaloo Reef, helder blauw water met veel koraal en we zien de gekste dingen. Een schorpioenvis, enorme roggen, een paar rifhaaien, een oktopus, een school barracudas 6 schildpadden en de rest van de cast van Nemo zwemt er ook rond. Maar het mooiste was toen Gera heldhaftig onder een stuk koraal ging kijken en recht in de bek van een enorme vis keek (groter dan Dave)! 4 dagen blijven we hier en nu gaan we weer verder rijden landinwaarts.

Het is wel lastig kiezen wat we elke keer op schrijven. We noemen meestal de grote dingen terwijl we elke dag zoveel kleine leuke dingen meemaken. Hier is uit ons dagboek een dag die niet spectaculair was maar toch heel bijzonder:

Dag 147 Ma 24-3-'14 Shell Beach
"Wat een heerlijke avond gister. Een kampeerplekje aan het strand met z'n tweetjes. Eten met zonsondergang en daarna die prachtige sterren! We kijken in de ochtend even bij de uitkijk van Eagle Bluff en spotten een schildpad en wat roggen. Dan rijden we naar Shell Beach, een strand met miljoenen schelpjes. Als we door het water lopen wordt Gera gegrepen bij haar voet door een krab wat ze duidelijk maakt met een paar onvergetelijke gezichtsuitdrukkingen. Als we hier een tijdje met onze stoeltjes in het water zitten komt er een 'tour' kijken. Dan ben ik zo blij dat we een busje hebben. Ze moeten dringen om een mooi camera plekje en na een half uur verplicht vertrekken. En wij kunnen overal zo lang blijven als we willen! En we zijn zowat altijd samen of met een paar andere mensen op de mooiste plekjes van de wereld! Als we na de lunch doorrijden is het inmiddels zo warm geworden, nee heet geworden, dat het net lijkt alsof je in de oven loopt. Als we een pitstop nemen voor een koud ijsje verteld de cassiere dat het 45/47 graden is vandaag! We smelten zowat in de auto maar als backpacker moet je natuurlijk zuinig zijn dus blijft de airco gewoon uit:P! Na koeien, geiten en kangaroos te hebben ontweken komen we aan op onze zoveelste gratis slaapplek, waar miljoenen vliegen op ons zitten te wachten. Dus blijven we in onze sauna auto tot het donker is en dan kunnen we weer eens de heerlijke door Gera bereidde pasta eten. Nog even 'douchen', het muggennet vast maken aan ons dakraam en weer is er een dag voorbij."

• 31 Maart 2014 - 06:24

Dani:

Wow wat is dat genieten!!

• 31 Maart 2014 - 08:34

Annet:

Jongens wat een avonturiers.
    En geweldig om met al die bijzondere dieren oog in oog te staan.
    Gera heb je na die krab nog je tenen geteld. ?
    O wat een heerlijke reis.
    Ook blij om jullie weer te horen.
    Het was al weer 2 weken geleden.
    Nou geniet er maar weer van.
    En voorzichtig aan he??!
    Kuz ma xx

• 31 Maart 2014 - 09:21

Young :

safe travel and have more fun!! :)

• 31 Maart 2014 - 09:53

Jessica:

Wow, wat bijzonder om al deze dingen samen mee te maken! Goede reis verder, liefs

• 31 Maart 2014 - 09:55

Licia:

Wohw....vooral die walvishaai klinkt heeeeel spannend. Waar ik dan weer niet jaloers op ben zijn al die muggen in het volgende stukje :)
    Het is geweldig wat jullie allemaal zien mogen, Liefs van ons.

• 31 Maart 2014 - 11:00

Coby:

Ik wordt gewoon echt serieus jaloers van al die mooie verhalen!
    Ben blij dat jullie niet zijn aangevallen door die walvishaai !

Pas je echt op voor die muggen?
    Ik heb al 3 bulten! :p

En Geer... ben je nog gebeten door die krab?
    Ik wil de volgende keer mee!!!

liefs en dikke knuffel en kusjes van Cootje

• 31 Maart 2014 - 13:20

José Vreugdenhil:

Mooi, dat jullie zo van de natuur en van elkaar kunnen genieten. Wat een heerlijke verhalen. Veel plezier nog.
    (tante) José

• 31 Maart 2014 - 19:51

Romy En Steven:

Aaaahhhhh!!!!! Wat stoer! Had ik nooit gedaan met die haai!

Leuk verhaal weer Deef en geer!! Jammer dat jullie weinig WiFi hebben!
    Maar dat heeft ook wel weer wat!

Veel plezier nog!!

• 31 Maart 2014 - 20:30

Maartje:

Wow! Wow! En nog eens wow!

• 16 April 2014 - 18:09

Oma Vreugdenhil:

Lieve Davy en Gera,
    Hier is oma Vreugdenhil,wat een verassing,een kaart van jullie te ontvangen,en wat mogen jullie veel zien,hier is het ook genieten van een prachtig voorjaar,alle bomen hebben bloesems, ons landje is nog nooit zo mooi geweest om deze tijd van het jaar,een kado voor allemaal,en daar hoefde wij niets voor te doen,alleen dankbaar zijn voor de Gever van zoveel moois,en dat zijn jullie ook ,daar ben ik blij mee.ook zijn er weer zorgen oom Andre,hij wacht op een operatie , gelukkig dat wij mogen weten ,dat velen zullen bidden voor zijn herstel,en de wetenschap dat God blijft zorgen,geeft rust.Ook jullie zien ook de minder mooie kant in de landen die jullie bezoeken,overal is er ook verdriet om zo heel veel.maar de wetenschap dat eens alles goed zal zijn,is een rijke gedachten.
    lieve groet van oma.